تعمیدﭼﻴﺴﺖ?

ر

وشها و آموزشهای مختلفی در ارتباط با تعمید گرفتن در تاریخ کلیسا وجود داشته و دارد. اما تمامی کلیساها در این امر که انجام دادن تعمید امری واجب و ضروری و غیر قابل انکار است دارای نظر واحد هستند. در واقع تعمید یک اصل مهم در زندگی و آموزش عیسی مسیح است که کلیساها مبادرت به انجام آن در اولین فرصت ممکن می‏‏ کنند.

در عهد عتیق، تعمید همانا به منزله غسل طهارت بود (خروج ۳۰: ۱۷-۲۱؛ لاویان ۱۱: ۲۵). یحیای تعمید دهنده مردم را دعوت می کرد تا به منظور توبه یعنی جهت پاکی دل، مبادرت به گرفتن تعمید کرده و برای ظهور مسیح آماده شوند (مرقس ۱: ۴). عیسی ایمانداران را دعوت به تعمید روح‏القدس و آتش نمود (متی ۳: ۱۱؛ مرقس ۱: ۸). در عهد جدید، تعمید با آب و در نام پدر و پسر و روح‏القدس انجام می‏شود.

واژه تعمید

واژه تعمید به مفهوم از روی قصد و تعمد کاری را انجام دادن است.
واژه غسل به معنی شستن، و شستشو دادن در آب و یا غوطه‏‏‏ ور ‏‏کردن در آب به منظور از بین بردن ناپاکی و نجاست و زایل ساختن چرکی ظاهری می‏‏ باشد. که مفهوم این واژه کاملا در تضاد با مفهوم تعمید است که از روی قصد و تعمد و نه برای زایل ساختن نجاسات ظاهری بلکه برای به انجام رساندن کاری روحانی بواسطه غوطه‏‏‏ ور ‏‏شدن در آب انجام می‏‏ شود.

واژه تعمید در گویش یونانی (Baptizo) به مفهوم غوطه ‏‏‏ور ‏‏شدن در آب است. این واژه یونانی که در مرقس ۱: ۴ استفاده شده است در میان افراد یونانی زبان کاملا معمول و آشنا بوده است.
و تعميد يك نشانه براى ايمانداران عزيز است و كسانى كه به اين سه اصل ايمان داشته باشند مسيحي شمرده مي شوند و تعميد مي گيرند.

اما تعميد شما را نجات نمي دهد. بلكه اعتقاد به سه چيز باعث نجات شما مي شود.

1. عيسي مسيح پسر خدا صد در صد خدا و صد در صد انسان است.
2. عيسى مسيح بعد از مرگ دوباره زنده شد.
3. عيسي مسيح براي گناهان ما روي صليب رفت.

و تنها كساني كه به اين سه ايمان دارند یعنی (تعميد را فقط و فقط کسی می تواند بگیرد که اول دعای نجات را خوانده باشد و آن سه اصل را از صمیم قلب پذیرفته و باور داشته باشد و سپس در زمان مناسب غسل تعمید بگیرد). زیرا غسل تعمید نشانه اين است كه وقتي درون آب مي رويم و غوطه ور مي شويم در طبیعت خود (نفسانی، جسمانی و دنیوی) می میریم و در عیسی مسیح طبیعتی تازه و همچون او و همشکل او از آب بیرون می آئیم.

طبق كلام كتاب مقدس تعميد در آب و بصورت غوطه ور شدن بايد انجام شود. همانطور كه در متي ٣: ١٦ نوشته شده است. چون عيسي تعميد گرفت، بي درنگ از آب بر آمد. و همچنين در اعمال رسولان ٨: ٣٤-٣٧ هر دو به آب در آمدند. پس طبق كلام بايد تعميد به صورت غوطه ور شدن در آب انجام شود. نه به صورت آب پاشيدن بر روي صورت و يا روي سر.